Implementatie taal en lees-methodes

Om de 8-10 jaar is het tijd voor een nieuwe methode voor taal en lezen. Veel scholen grijpen deze verandering aan om het taal- of leesonderwijs eens goed onder de loep te nemen. Bij een gedegen implementatie gaat het er niet alleen om de methode te gebruiken volgens de handleiding. Leerkrachten krijgen ook de laatste inzichten in het vakgebeid. Leerkrachtvaardigheden worden aangescherpt en we kijken kritisch naar een doorgaande lijn door de heel school.
Kortom: met een goede implementatie van een nieuwe methode kun je ook echt hogere resultaten verwachten.

Ik heb ruime ervaring bij de implementatie van de volgende methodes:

  • Taal Actief
  • Staal
  • Veilig Leren Lezen
  • Lijn 3
  • Grip op Lezen
  • Leeslink
  • Station Zuid

Een implementatietraject neemt over het algemeen een jaar in beslag. Het bestaat uit minimaal twee bijeenkomsten en eventueel coaching in de klas.
Aan bod komen tips voor een vlotte start, we bespreken ervaringen en lossen praktische problemen op. Daarnaast staat vakdidactiek altijd op de agenda. Achtergrondinformatie dus, die de lessen nog sterker maken!

 

1 reactie op “Implementatie taal en lees-methodes

  1. Beste Laurence
    Wij starten na de zomervakantie met de methode Leeslink. Op 31 oktober is er een studiedag, waarbij de middag ingevuld gaat worden met Begrijpend Lezen.
    Is het mogelijk, dat je een gedeelte van deze middag invult? Wij zouden het fijn vinden als de didactiek van het Begrijpend Leesonderwijs wordt opgefrist en daarbij ook de link naar de methode wordt gelegd.
    We horen graag van je.
    Vriendelijke groeten,
    Elzelien Berends en Ina Bouman (taalco├Ârdinator)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>